خودروی دنا
- تکنولوژی و صنعت

معایب خودروی دنا | دنا نخرید به چند دلیل

دنا که در سال ۱۳۹۰ تولید شد، در کنار سمند و رانا یکی دیگر از خودروهای به اصطلاح ملی ایران خودرو است. خودروی دنا را می‌توان مدل فیس لیفت سمند دانست که در قالبی زیباتر به بازار معرفی شده است. موتوری که شرکت ایران خودرو بر روی ماشین دنا قرار داده همان پیشرانه EF7 هست که پیش از این روی ماشین سمند سوار شده بود.

دنا به عنوان چندمین تجربه ایران خودرو در ساخت ملی خودرو کمی رشد داشته است، اما پیشرفت این خودرو در حدی نیست که به آینده این مجموعه خودروسازی امیدوار شویم و بسیاری از خریداران، رقبای چینی را به این محصول داخلی ترجیح می‌دهند. در این مقاله سعی می کنیم به بررسی دقیق معایب خودروی دنا بپردازیم و ارزش خرید آن را بررسی کنیم.

کیفیت مونتاژ پایین خودروی دنا

متاسفانه خودروسازان داخلی در بحث مونتاژ خودرو، با سهل انگاری و عدم توجه، کیفیت رضایت بخشی ندارند. دنای ایران خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. با اینکه کیفیت مونتاژ دنا نسبت به بسیاری از محصولات داخلی بهتر است اما باز جای خالی دقت بالا و حساسیت ساخت در آن محسوس است خصوصا فاصله بین درزها کاملا مشهود است.

معایب دنا

موتور ضعیف

همانطور که اشاره شد موتور دنا همان موتور EF7 سمند است. عملکرد این موتور برای سمند با قیمت خودش، متناسب است ولی افزایش قیمت خودرو نسبت به سمند، باعث می‌شود این موتور کاملا ضعیف و نامتناسب ارزیابی شود. این موتور ۱٫۶ لیتری، قادر است حداکثر ۱۱۴ اسب بخار توان و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور خروجی تولید کند و شتاب ۰-۱۰۰ آن ۱۴ ثانیه طول می‌کشد. سر و صدای این موتور نیز در دورهای بالا زیاد می‌شود و موجب آزار سرنشینان می‌گردد. از دیگر مشکلات این موتور که توسط برخی کاربران گزارش شده‌اند، عدم هماهنگی آن با گیربکس و زود جوش آوردن آن است.

سیستم تعلیق ضعیف دنا

برعکس تجربه سواری دنا که بسیاری از مشتریان را به خود جلب می‌کند، این خودرو در بخش سیستم تعلیق ضعف دارد. این اشکال کوبیدن محور عقب مشابه مشکل سمند است که باعث می‌شود در ناهمواری و دست‌اندازها ضرباتی به کابین وارد شود که از داخل کابین کاملا محسوس است. با توجه به قیمت این خودرو این سیستم تعلیق بسیار برای آن نامناسب به نظر می‌رسد.

"معایب

مواد بی‌کیفیت کابین دنا

دنا در بخش طراحی داخلی رشد خوبی داشته و در بین محصولات داخلی سرآمد است، اما بخشی که در کابین هنوز آزار دهنده است، کیفیت مواد استفاده شده است. پلاستیک استفاده شده از نوع کم کیفیت و خشک است که البته بین خودروهای داخلی کاملا آشنا است، انگار استفاده از مواد بی‌کیفیت در طراحی داخلی تبدیل به امضای محصولات داخلی شده است. طبیعتا استفاده از این مواد ارزان‌تر هستند اما گویا خودروسازان داخلی یاد گرفته‌اند به بهانه قیمت پایین‌تر، تا حد امکان از بی‌کیفیت‌ترین مواد ممکن استفاده کنند.

قیمت دنا نامناسب
دنا با قیمت ۴۶٫۹ میلیون تومان توسط نمایندگی به فروش می‌رسد و قیمت بازار آن ۸۰٫۵ است. در این رده قیمت می‌توان به سراغ پژو پارس یا برلیانس H320 رفت که به مراتب از کیفیت و عملکرد بهتری نسبت به دنا برخوردارند. این مشکل منحصر به دنا نیست و خودروهای داخلی بسیار زیادی از آن رنج می‌برند و قیمت آن‌ها نسبت به ارزش خریدی که دارند بسیار بالا و غیرمنطقی است.

جمع بندی
ما در این مقاله معایب و مشکلات دنا را بررسی کردیم، دنا خودرویی است که به عنوان محصول ملی معرفی شد و از اهداف آن رقابت با محصولات چینی بوده است. اما نمی‌توان امید داشت دنا در این رقابت دوام بیاورد. مشکلات دنا هرچند کم بوده ولی از اهمیت بالایی برخوردارند. موتور ضعیف و ارزش خرید پایین از مسائلی نیستند که بشود به راحتی از آنها گذشت. در پایان باید ذکر کرد که اگرچه این خودرو معایب خاص خودش را دارد، ولی نکات مثبت قابل توجهی نیز دارد که از بین آن‌ها می‌توان به طراحی داخلی قابل قبول در مقایسه با خودروهای داخلی دیگر، سیستم ترمز قابل اطمینان و همینطور امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی نسبتا استاندارد اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.