- دسته‌بندی نشده, سبک زندگی, موضوعات داغ

وکیل مهریه و بایدهای مهریه

برای بررسی مبحث وکیل مهریه در ابتدا باید بدانیم که مهریه چیست و از چه قانون هایی پیروی می کند.
مهریه عرفی است که به واسطه قانون و شرع برای بانوان بعد از عقد در نظر گرفته شده و حقوق و پشتوانه مالی برای بانوان محسوب می شود. این تضمین مالی از طرف قانون حمایت می شود و به همین منظور برای اینکه یک زوجه به حقوق مالی خود در ازدواج برسد، می تواند از وکیل مهریه کمک بگیرد.
در قانون مدنی و در ماده ۱۰۸۲، مهریه را حق مالی برای زن در نظر گرفته است که بعد از جاری شدن خطبه عقد این حق به زوجه داده شده و این شخص مالک مهریه می شود و بدون دخالت همسر میتواند در هر نوع تصرفی در آن کند. مهریه میتواند از زمان جاری شدن خطبه عقد در اختیار زوجه قرار گیرد و بانو می تواند آن را طلب کند اما با توجه به این که قانون مهریه را حق زوجه می داند، با اینکه اکثر بانوان در زمان طلاق و در شرایط خاص مهریه خود را طلب میکنند. طبق قانون زوجه می تواند از دو طریق مهریه خود را بخواهد. اما هر کدام قانون خود را دارند و طبق شرایط متفاوت هستند. طلب مهریه عندالمطالبه و طلب مهریه عندالاستطاعه.


آیا میدانید وکیل کیست و انواع آن کدام است؟


انواع مهریه چیست؟

مهریه محمدی: این مهریه، مهریه حضرت فاطمه زهرا (س) است. میزان این مهریه مانند مهریه حضرت فاطمه ۵۰۰ در هم است.
مهریه المسمی: این مهریه در زمان جاری شدن خطبه عقد مورد توافق زوج و زوجه است.
مهریه المثل: این مهریه بعد از جاری شدن خطبه عقد توسط زن و مرد انتخاب می شود.
مهریه المتعه: در صورتی که مرد، قصد کند از همسر خود قبل از نزدیکی جدا شود، این مهریه با توجه به شرایط مالی مرد تعیین می شود.
مفوضه البضع: شرطی است که زوجین در عقد دائم توافق می کنند که مهریه ای پرداخت نشود.
مفوضه المهر: این نوع مهریه در صورتی تعیین می شود که زوجه اختیار کامل در تعیین مهریه را به مرد و یا شخص دیگری بسپارد.

پرداخت مهریه چه شرایطی دارد؟

برای پرداخت مهریه، طبق قانون حمایت خانواده و ماده ۲۲، مرد توانایی پرداخت ۱۱۰ سکه را دارد. در صورتی که اثبات کند که شرایط پرداخت را ندارد، دادگاه این تعداد را به صورت قسط بندی شده در اختیار زوجه قرار می دهد. در صورتی که مرد از پرداخت مهریه سر باز کند، قانون وی را محکوم کرده و حکم جلب وی را به زوجه می دهد.
در صورتی که مهریه بیش از ۱۱۰ سکه برای زوجه در نظر گرفته شده باشد، در ابتدای امر توانایی و شرایط مالی زوج در نظر گرفته می شود. در صورتی که زوجه نتواند شرایط مالی و اقتصادی مرد را اثبات کند، دادگاه به وی حکم جلب نخواهد داد.

وکیل مهریه چه شرایطی باید داشته باشد؟

۱- تجربه و تحقیق کافی در زمینه حقوق خانواده داشته باشد. تجربه در زمینه قانون ها و ماده های قانونی، آگاه بودن به عقیده های متفاوت برای یک وکیل خوب الزامی است.
۲- بتواند به نحو احسن از موکل خود دفاع کند.
۳- داشتن مهارت و قابلیت، توانایی در فن بیان و در زمینه مشاوره و وکالت برای دفاع بهتر از موکل خود داشته باشد.
۴- یک وکیل مهریه باید بتواند به بحث و دیدگاه قاضی نیست اگاه باشد تا بتواند در روند دادگاه و رای نهایی را تاثیر گذار باشد.
۵- آگاه بودن به دانش های قانونی برای دادن مشاوره های مختلف و پیگیری روند پرونده ها برای یک وکیل حرفه ای الزامی است.

حبس زوج، و شرایط پرداخت مهریه

همان طور که گفته شد، در صورتی که مرد از پرداخت مهریه چه به صورت قسط و چه به صورت کلی سر باز کند، دادگاه حکم جلب و دستور حبس وی را صادر می کند.
در صورتی که زوجه رضایت به ازاد شدن مرد از زندان را بدهد، و یا اگر وی شروع به پرداخت مهریه کند مرد از حبس آزاد می گردد. در شرایط دیگر اگر فرد دیگری مهریه را پرداخت کند، مرد نیز از حبس آزاد می گردد.

مهریه چگونه به زن تعلق می گیرد؟

۱- سند و مدرکی دارای ارزش و سند با امضای معتبر باشد.
۲- باید معین و موجود باشد، در صورتی که مهریه در زمان عقد غیر موجود باشد، مهریه باطل خواهد شد.
۳- سند مهریه باید از ملک شوهر باشد.

چگونه برای دریافت مهریه باید اقدام کرد؟

زوجه می تواند از روش های زیر برای درخواست مهریه اقدام کند.
۱- از راه های قانونی و دادگاه : در این روش زن می تواند خودش و یا وکیل مهریه اش اقدام کند. ابتدا به دادگاه مراجعه کرده و درخواست خورد را برای دریافت مهریه را ثبت کند. دادگاه به دادخواست رسیدگی خواهد کرد و در صورتی که زن شرایط دریافت مهریه را داشته باشد، دادگاه به مرد حکمی برای پرداخت مهریه صادر می کند. مرد باید مهریه را در همان زمان تعیین شده پرداخت کند.
۲- از راه و روش اجرای ثبت: در این راه، وکیل مهریه و یا زوجه، سند و قباله ازدواج را در دفترخانه ثبت عقد ارایه می کند. در این روش، در ابتدا زوجه، هزینه اجرایی را پرداخت کرده و بعد از انجام مراحل قانونی، این هزینه از زوج دریافت می گردد.
۳- ارسال اظهار نامه به مرد: اظهار نامه دارای دو بخش است، بخش اول که خواهان اظهارات خود را می نویسد.. منظور از خواهان زوجه و یا وکیل مهریه است. بعد از نوشتن درخواست، دادگاه آن را به مرد و یا خواسته ارسال می کند.

چرا باید از وکیل مهریه استفاده کرد؟

۱- دارای تجربه و آشنا به قوانین حقوقی و قانونی است.
۲- نیازی به حضور زوجه در دادگاه نیست.
۳- وکیل می تواند فوری اقدام به گرفتن حکم جلب و یا توقیف اموال مرد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.